Nieuws

Consument eist transparantie

.

Nieuws

over herkomst, inhoud en proces

Melk van de boerderij transparant

.

Nieuws

.

Nieuws

en traceerbaar met online data

Rotterdam, 23 maart 2022

Consumenten kopen steeds bewuster en eisen meer transparantie van organisaties op vlakken als herkomst, samenstelling en productieomstandigheden. Binnen de zuivelindustrie leeft al langer de wens om de productieketen korter en inzichtelijker te maken, maar zo ver zijn de grotere coöperaties nog niet. Zuivelmerk Mijn Melk biedt vanaf deze maand de mogelijkheid om hun melk te traceren. Consumenten kunnen precies nagaan van welke koeien de melk afkomstig is (herkomst), wat er exact in de melkfles zit (inhoud), maar ook hoe de melk geproduceerd is (proces). Hiermee is het de eerste zuivelproducent op de Nederlandse markt die zoveel inzicht geeft in het productieproces met gebruik van realtime data.

Mijn Melk_Mijn Boerderij_Re-design_Boerin Yvonne_Boer Guus_Melk van de boerderij transparant en traceerbaar met online data

Volledig inzicht in productieproces
Inzicht krijgen in de herkomst van voedingsmiddelen is een groeiende wens bij de Nederlandse consument. Daarop inspelend, lanceert zuivelmerk Mijn Melk platform Mijn Boerderij. “Consumenten worden steeds kritischer en dus ook sceptischer. Wij willen graag het verhaal van de boer vertellen. Wij zijn trots op onze processen en producten. We hebben een heleboel data beschikbaar omdat onze boeren gebruikmaken van onder andere melkrobots die meten wanneer de koe gemolken is en wat de waardes van de melk zijn. Tegelijkertijd weten we dat consumenten behoefte hebben aan openheid. Dus waarom zouden we informatie die we hebben niet op een begrijpelijke manier inzichtelijk maken?” aldus Sergio Ooijens (hoofd processing bij Mijn Melk). De zuivelindustrie droomt er al langer van om de keten korter en inzichtelijker te maken, maar voor de grotere melkproducenten lijkt dat stadium nog ver weg. “Wij maken het vandaag waar. We zijn er trots op dat we ons productieproces tot in detail inzichtelijk hebben kunnen maken. De zuivelindustrie krijgt veel negatieve aandacht, maar hiermee willen wij een stap in de richting zetten van de consument”.

Mijn Melk Boer Reijer_zuivelfabriek V2 - Klein Webgebruik.jpg

Eigen zuivelfabriek op het erf
Mijn Melk komt vers van de koe. Door de werkwijze van Mijn Melk weet je altijd precies waar je melk vandaan komt. Alle Mijn Melk boeren hebben een eigen mini-zuivelfabriek op het erf. De melk wordt dus niet in grote verzameltanks opgehaald, maar op het erf verwerkt en verpakt. De flessen kunnen gelijk door naar de winkel, zonder omweg langs de grote zuivelbedrijven.

Het welzijn van de koe staat bij de Mijn Melk boeren voorop. Zo bepaalt de koe zelf wanneer zij gemolken wil worden. Dat gebeurt met behulp van een innovatieve melkrobot die 24 uur per dag beschikbaar is voor de koeien. De Mijn Melk boeren zitten verspreid over het hele land, maar zijn georiënteerd op de regio. Er is dus altijd een boer in de regio die verse melk levert aan verkooppunten dichtbij.

MijnMelk_Familyshot_newpacks_125x125.png

Nieuw verpakkingsdesign
Met de lancering van het traceerplatform Mijn Boerderij, introduceert Mijn Melk ook een nieuw verpakkingsdesign. De boer en koe zijn als trotse makers terug te zien op de verpakking. Dezelfde verse melk, maar dan in een ander jasje. Op de sluitzegel is zichtbaar wanneer de koeien zijn gemolken en wanneer de melk de fles in is gegaan. Alle details over de melk in de specifieke fles zijn vindbaar middels de QR-code op de dop.

Binnenkort verkrijgbaar in de supermarkt.